זכויות יוצרים, קניין רוחני, דיני מדיה ואינטרנט - עו"ד טוני גרינמן

זכויות יוצרים: לאף אחד אין זכויות על המציאות: בית משפט בקליפורניה דחה תביעה על הפרת זכויות יוצרים על פורמט של "האח הגדול"

ספטמבר, 2012

 מאת: עו"ד טוני גרינמן

תוכניות הטלוויזיה, "האח הגדול", "הישרדות", "המרוץ למיליון", המשותף לכולן הוא שהן מבוססות על המציאות, המשתתפים מגיעים לתוכנית כדי לזכות בפרס כלשהו ומלבד כמה קביעות של ההפקה לגבי תנאי המחייה או המשימות שיהיו למשתתפים – שום דבר לא ידוע ולא קבוע מראש. אין טקסט קבוע ואין עלילה מוגדרת, ההתרחשות היא ספונטנית בהתאם למה שקורה במציאות.


במשך זמן רב קיימת אי וודאות לגבי השאלה האם הפורמט עצמו מוגן בזכויות יוצרים, ואם כן מה היקף ההגנה. אף-על-פי-כן, קיים נוהג לרכוש את זכות השימוש בפורמט מההפקה המקורית.


שאלת היקף ההגנה על פורמט עלה לפני מספר חודשים בבית המשפט הפדרלי בקליפורניה בארה"ב. התובעת היא CBS שמפיקה ב-13 השנים האחרונות את תכנית הריאליטי "האח הגדול" במסגרתה נכנסים לאולפן המעוצב כבית 12-14 משתתפים המצולמים במהלך היממה כולה, למשך 12 שבועות. המטרה של המשתתפים היא להישאר בבית עד סוף התקופה, כשכל כמה זמן אחד המשתתפים מודח מהבית.


הנתבעת, ABC פיתחה גם היא תוכנית ריאליטי שנקראת The Glass House ("בית הזכוכית"), אשר גם היא מצולמת באולפן המדמה בית אליו הוכנסה אותה כמות של משתתפים. הרעיון הכללי של התוכנית זהה לזה של ה"האח הגדול" - מי ששורד את תהליך ההדחה ונשאר אחרון בבית זוכה בפרס כספי תוך שהמשתתפים מצולמים במהלך היממה כולה.


בשתי התוכניות הרעיון הוא שברגע ששמים אנשים באותו בית למשך תקופה ארוכה, נוצרת דרמה, כחלק מהאינטראקציה בין המשתתפים. בשתי התוכניות, נבחרים מראש טיפוסים שונים ומגוונים כדי להעצים את הדרמה.


CBS תבעה את מפיקת התוכנית המתחרה בטענה שהפרה את זכויותיה בתוכנית "האח הגדול", וכן בטענה לגזילת סודות מסחריים. התובעת ביקשה מבית המשפט להוציא צו מניעה זמני למנוע את השידור של "בית הזכוכית". היא טוענת שהשילוב של מספר עצום של גורמים דומים בין שתי התוכניות, לבין הגישה שיש להפקת התוכנית "בית הזכוכית" ל"אח הגדול" (כאשר, בין היתר, חלק מאנשי ההפקה ב"בת הזכוכית" עבדו בעבר ב"אח הגדול") יוצרים הפרת זכויות יוצרים. עוד טענה CBS שהפקת "בית הזכוכית" עושה שימוש ב"טכניקת ההפקה של תוכנית הריאליטי" שכוללת עריכה של החומרים והבאתם לשידור בתוך 48 שעות, זמינות שוטפת לצילומים חיים דרך האינטרנט וטכניקות נוספות.


בית המשפט דחה את הבקשה וקבע כי לא הייתה הפרת זכויות יוצרים וכי לא מדובר בשימוש בסוד מסחרי. למרות שאין ספק כי הייתה העתקה של רכיבים מהפורמט, מדובר ברעיונות בלבד ולא ביטוי של הרעיון. יתרה מכך, טענות CBS להפרת זכות יוצרים בנוגע לשיטת העבודה שלה בהפקת התוכנית נדחות שכן אין זכויות יוצרים על תהליך או שיטת ביצוע.


בבחינת יסודות זכות היוצר בתוכנית עצמה בית המשפט מתאר את אופי התוכניות מסוג זה ככאלה בהן הדרמה מתפתחת באופן טבעי ובלתי צפוי, אף אחד לא כותב את התסריט עבור המשתתפים ולא ניתן לדעת מראש מה יקרה. עם כן, בית המשפט קבע כי למרות שב"אח הגדול" יש פורמט ספציפי למדי הכולל מספר משתתפים קבוע, בידוד המתמודדים בתוך בית למשך תקופת התוכנית, משימות שנועדו לעורר דרמה וההדחות במהלך התוכנית, עדיין מדובר ברעיונות שלגביהם לא תתכן הגנה של זכויות יוצרים.


בית המשפט התייחס לכך שתוכנית "האח הגדול" אותה מפיקה CBS כלל איננה מקורית, היא מתבססת על תוכנית קודמת שנקראת 'העולם האמיתי' שהייתה שייכת ל-MTV, וזו מתבססת על תוכנית קודמת שהופקה ושודרה בהולנד, הרעיון לפיו מתחרים על פרס כספי ונותנים משימות כדי לפתח את הדרמה אינו מקורי ואינו ייחודי לאח הגדול.


CBS טענו כי יש הגנת זכות היוצרים על ליקוט וסידור האלמנטים השונים המרכיבים את הפורמט, שלמרות שכל אחד מהם אינו מוגן לבדו בזכויות יוצרים, הסידור של כולם יחדיו מוגן. בית המשפט לא קיבל טענה זו כשקבע כי הגנה כזו של סידור פרטים אפשרית רק כאשר אותם פרטים מרכיבים רצף של אירועים ומערכות יחסים בין הדמויות בתוכנית, לפי הלכה שנקבעה בעבר בבית המשפט. זה לא אומר שיש הגנה אוטומטית על סידור של מרכיבים לא מוגנים בזכויות יוצרים. למרות שהתובעים מנסים לתאר את התוכנית כמבוימת, החל מבחירת המשתתפים וכלה בקביעת תנאי חייהם ב"בית", העיקרון הבסיסי של התוכנית הוא לאפשר למציאות ליצור את התוכנית. לתוכניות ריאליטי אין עלילה במובן הזכאי להגנת זכות היוצרים, אלא ישנה עלילה שנובעת מעצם התחרות והדינאמיקה של המשתתפים.


בית המשפט קובע לסיכום כי מציאות קשה להעתיק: "Reality, it turns out, is hard to copy".

טענה נוספת שעלתה על ידי CBS הייתה תחרות בלתי הוגנת בשימוש בסוד מסחרי בכך ש- ABC השתמשה ב"מדריך למשתתף" הנכנס לבית האח הגדול החושפים לטענתה את הטכניקות המיוחדות של ההפקה. בית המשפט קבע כי החוברת לא מהווה סוד מסחרי משתי סיבות – האחת כי מדובר בחוברת הוראות גנרית למדי המסבירה למשתתפים איך לנהל עצמם מול המצלמות ביחס לצורה בה יראו בטלוויזיה. שנית, משום שהחוברת הזו הופצה בתפוצה רחבה למדי, למרות באינטרנט, ועל כן לא מהווה 'סוד'. מעבר לכך, לא הוכח כי הנתבעת עשתה שימושים באלמנטים הללו במסגרת הפקת התוכנית "בית הזכוכית".


מסיבות אלה, דרישתה של CBS לצו שימנע מ-ABC לשדר תוכנית ריאליטי מתחרה נדחתה.
מעניין לראות כיצד ישפיע פסק הדין על ההתנהלות בנוגע לתוכניות ריאליטי, והאם יצוצו הפקות ריאליטי נוספות המתבססות על פורמטים קיימים. עם זאת, למרות שתביעת CBS נדחתה, הצופים אמרו את המיליה האחרונה: בעוד "האח הגדול" ממשיך לזכות ברייטינג גבוה, "בית הזכוכית" זוכה לנתונים צפייה צנועים למדי. מסתבר, שלא הכל בחיים מושפע מהכרעות משפטיות.

 

CBS Broadcasting Inc v. American Broadcasting Cos et al, U.S. District Court, Central District of California, No. 12-04073.

צור קשר

אני מעוניין בקבלת ניוזלטר חינם
ועדכונים על דיני קניין רוחני,
זכויות יוצרים, סימני מסחר,
דיני מדיה ותקשורת ודיני אינטרנט
לכתובת הדואר האלקטרוני.