האומנם ניתן להראות קטע של סרט אחד בתוך סרט אחר, אם הסרט הראשון נראה בתוך מסך? במהדורה זו ובמהדורות הבאות נקדיש מדור למספר טעויות נפוצות שבהן אנו נתקלים במסגרת הפרקטיקה. הפעם אנו נדרשים לסוגיית ה"סרט בתוך סרט". לעתים קרובות, יוצר של סרט או תוכנית טלוויזיה מבקש לעשות שימוש בקטע מתוך סרט או תוכנית אחרת. כך, למשל, כותבים תסריטאים סצינות שבהן דמות צופה בסרט או תוכנית אחרת, דוגמת הסצינה הידועה מתוך הסרט "נדודי שינה בסיאטל", שבה מג ריאן צופה בסרט "רומן בלתי נשכח" ודמעות זולגות מעיניה.
בהחלטה תקדימית, יוצאת דופן ומעוררת מחלוקת, דחתה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, בקשה של הפרמייר ליג, הליגה הבכירה לכדורגל באנגליה, לחשוף את פרטיו המזהים של מפעיל אתר אינטרנט אנונימי, שמעביר שידורים חיים "פיראטיים" של משחקי כדורגל של הליגה באינטרנט, ללא הרשאה מאת המבקשת, שהיא בעלת זכות היוצרים בשידורים. בכך, אפשרה השופטת למעשה למפעיל האתר להמשיך ולהעביר את השידורים על אפה ועל חמתה של המבקשת. השופטת יישמה בהחלטתה את מה שנראה בעיניה כאיזון החדש בין זכויות היוצרים לבין "זכויות המשתמשים" במסגרת חוק זכות יוצרים החדש. לדעתה, איזון חדש זה מתחייב בעידן הדיגיטלי על מנת לנצל את יתרונות הרשת.
ב- 27.5.08, לאחר חבלי לידה ארוכים שכללו דיונים ונוסחים רבים, התקבל בכנסת התיקון לחוק התקשורת (בזק ושידורים) התשמ"ב-1982, הידוע בכינויו "החוק למניעת דואר הזבל", אשר ייכנס לתוקפו ב- 1.12.08. תיקון זה, מסדיר לראשונה בישראל, באופן מפורש וספציפי, את האסור והמותר בכל הנוגע לשליחת דואר אלקטרוני פרסומי ומשנה את המצב המשפטי בין שולחי דואר הזבל הפרסומי לבין הנמענים, לעומת המצב על פי הדין הקיים.
ב- 19 בנובמבר 2007, נתקבל בכנסת חוק זכות יוצרים, תשס"ח 2007. חוק זה ייכנס לתוקפו ב- 25 במאי 2008, בתום ששה חודשים ממועד פרסומו ברשומות, ויחליף ממועד זה ואילך את חוק זכות יוצרים, 1911 ופקודת זכות יוצרים, אשר על-פיהם הוסדרו דיני זכויות יוצרים בישראל מאז קום המדינה. להלן אנו מביאים סקירה קצרה וראשונית של המגמות והחידושים העיקריים שבחוק החדש, תוך התייחסות לסעיפים הבולטים שבו.*
על-פי סעיף 3א לפקודת זכות יוצרים, בעל זכות יוצרים שזכותו הופרה בידי אחר זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק בגין כל מעשי הפרה בסכום שלא יפחת מ- 10,000 ש"ח ושלא יעלה על 20,000 ש"ח. סעיף 58 להצעת חוק זכות יוצרים תשס"ו 2005 משמר את מוסד הפיצוי ללא הוכחת נזק, אם כי הוא מבטל את רף התחתון ומגדיל את הרף העליון עד לסך 100,000 ש"ח.
מבט נוסף על הסדרת זכויות יוצרים ביצירות קולנועיות במסגרת הצעת חוק זכות יוצרים בדיון בסוגיית זכויות היוצרים ביצירות קולנועיות (ובמונח זה כלולות כלל היצירות האורקוליות) משתתפים שלושה גורמים: א. יוצרי היצירה הקולנועית, ובראשם הבמאים והתסריטאים; ב. מפיקי היצירות; ג. גופי השידור, שהינם לעתים מפיקי היצירה, ופעמים אחרות הגורם שהזמין את הפקתו ממפיק עצמאי. בדיון זה מתעוררות שתי שאלות מרכזיות ונפרדות, שכל אחת מהן נוגעת למפגש שונה בין שתי צלעות של המשולש יוצר-מפיק-גוף שידור.