מלאו את הטופס המופיע מטה
ונחזור אליכם בהקדם

ניתן גם להתקשר ל- 03-6093565

נסה תווים שונים הקלד את התווים המופיעים למטה.
אני מעוניין בקבלת ניוזלטר חינם ועדכונים על דיני קניין רוחני, זכויות יוצרים, סימני מסחר, דיני מדיה ותקשורת ודיני אינטרנט לכתובת הדואר האלקטרוני.
Twitter Facebook LinkedIn

 

כיצד מגנים על זכויות קניין רוחני


יצירות

זכויות יוצרים מגנות על יצירות ספרותיות, כגון סיפורים, שירים וכתבות, יצירות אמנותיות, לרבות צילומים, גרפיקה ותוכניות אדריכליות, יצירות דרמטיות, לרבות סרטים ותוכניות טלוויזיה ותסריטים, וטריטמנטים לאלה, יצירות מוסיקליות, תוכנות (לרבות לאפליקציות), הקלטות מוסיקליות ועל דמויות דמיוניות מסוימות. ההגנה הינה למשך חיי היוצר ועוד שבעים שנה.

זכויות יוצרים קמות באופן אוטומטי עם היוולד היצירה ואינן טעונות רישום. עם זאת, על מנת להוכיח כי את או אתה היוצר או היוצרת של היצירה מומלץ מאוד לבצע הליך רישום פורמלי או בלתי פורמלי. רישום פורמלי ניתן לבצע באמצעות משרד זכויות היוצרים הרשמי בארה"ב. רישום כזה הוא הדרך המועדפת, אם כי היא כרוכה בעלויות יותר גבוהות מדרכי הרישום הבלתי פורמליות. רישום בלתי פורמלי ניתן לבצע ע"י הפקדת היצירה במשרד עורכי דין, ורצוי אחד שעוסק בזכויות יוצרים. ניתן גם לרשום תסריטים וטריטמנטים באחד מאיגודי התסריטאים בארה"ב. משרדנו מספק שירות ביצוע רישומי זכויות יוצרים מכל הסוגים.

 

פורמטים

נושא ההגנה על פורמטים טלוויזיוניים הינו מורכב. זאת, מכיוון שהמערכת המשפטית טרם הכריעה בשאלה העקרונית האם פורמט מוגן ואם כן מהו היקף ההגנה. אנו בדעה שפורמט מפותח יכול להיות מוגן בזכויות יוצרים. בכל מקרה, רכיבים מסוימים, כגון התפאורה, הטקסטים, המוסיקה ועוד יהיו מוגנים. לעת עתה, משרד זכויות היוצרים הרשמי בארה"ב אינו רושם זכויות יוצרים על פורמטים, אולם ניתן לבצע רישום בלתי רשמי באחת הדרכים שתוארו לעיל בקשר ליצירות. כמו כן, השם של פורמט יכול להיות מוגן כסימן מסחר (ראו להלן תחת שמות ולוגואים מסחריים). כמו כן, בשלבי החיפוש אחר גורם מפיק או משדר ניתן להגן על הפורמט באמצעים חוזיים בין הוגה הפורמט לבין הגורמים שאתו הוא בא במגע. אנו בטוני גרינמן משרד עורכי דין מטפלים בהגנה על הפורמטים באמצעים שאזכרנו.

 

שמות מסחריים ולוגואים

שמות מסחריים שמשמשים לעסקים, מוצרים ומתן שירותים ניתנים להגנה כסימני מסחר. כך גם לוגואים. רישום סימן מסחר מעניק לבעליו זכות בלעדית לשימוש בו בקשר למוצרים ו/או השירותים שבגינם נרשם. הרישום הינו מדינתי: רישום סימן מסחר בישראל אינו מגן על הסימן בחו"ל, אולם ניתן לרשום אותו, כמובן, בכל מדינה (אפשר גם לרשום סימן אירופי שמכסה את כל מדינות האיחוד האירופי וגם רישום אפריקאי שמכסה את רוב מדינות אפריקה). למרות שהרישום הינו תמיד מדינתי, ניתן להגיש "בקשה בינלאומית", שהיא בקשה מרוכזת לרישום של הסימן במספר מדינות שונות. הסימן עצמו עדיין טעון אישור של כל מדינה ומדינה. ניתן לנצל מנגנון זה לגבי רוב המדינות והטריטוריות העיקריות, כגון ארה"ב, האיחוד האירופי וסין. סימן מסחר תקף למשך 10 שנים ממועד הגשת הבקשה והוא ניתן לחידוש כל עשר שנים ללא מגבלה. עם זאת, סימן שבעליו אינו עושה שימוש בפועל חשוף לביטול.

 

רישום סימן מסחר בישראל אינו מאוד יקר. עלויות הרישום במספר מדינות בחו"ל יכולות להגיע לסכומים נכבדים. טוני גרינמן עורך דין וצוות המשרד עוסקים ברישום סימני מסחר בישראל וברחבי העולם.

 

עיצובים

עיצובים של מוצרים תעשייתיים ניתנים להגנה כ"מדגם" (זהו מונח משפטי שיוחלף בקרוב במונח "עיצוב", כאשר הצעת חוק העיצובים יהפוך לחוק). עיצוב שהינו מקורי ובעל חידוש, ושטרם פורסם ניתן לרישום, דבר שמקנה לבעליו בלעדיות בשימוש בו. כיום תקופת הרישום הינה חמש שנים והיא ניתנת להארכה פעמיים עד למקסימום של 15 שנים. הצעת החוק שעומדת על הפרק תאריך את התקופה המרבית ל- 25 שנים. היא גם מציעה ליצור הגנה מוגבלת לעיצוב בלתי מוגן למשך חמש שנים בלבד. אולם בעל עיצוב כזה יאבד את היכולת לרשום אותו אחרי שנה. הסדר זה מיועד בעיקר לעיצובים עונתיים, כגון אלה של בגדים. כמו בסימני מסחר, הגנת מדגם (עיצוב) הינה מדינתית בלבד. כדי להגן על העיצוב במדינות נוספות יש לבצע רישום בחו"ל. ישראל אמורה בעתיד להצטרף לאמנת האג שמסדירה רישום בינלאומי של עיצובים, דבר שיקל בהקשר זה. משרדנו מטפל ברישום עיצובים בישראל ובחו"ל.

 

המצאות

המצאות חדשות, כגון מכונות, תרופות, מכשירים וכו' ניתנים להגנה תחת דיני הפטנטים. פטנטים מגנים על ההמצאה למשך 20 שנים. לאחר מכן ההמצאה הופכת לנחלת הכלל (כך יש לנו, למשל, תרופות גנריות). רישום פטנט הינו היקר מבין מערכות ההגנה על הקניין הרוחני, וגם הוא מתבצע האופן מדינתי, הגם שגם בתחום זה יש מנגנון, הידוע כ- PCT, שמאפשר הגשת בקשה מרוכזת.

 

רעיונות שיווקיים ואחרים

באופן כללי, הדין אינו מגן על רעיונות שיווקיים או אחרים, גם אם הם מבריקים. כפי שאמר בית משפט אמריקאי – רעיונות הם חופשיים כאוויר. עם זאת, בתקופה שבה הרעיון טרם הוצא לפועל, ומחפשים משקיע או מסייע, שהיא לעתים התקופה הכי חשובה ורגישה ניתן להגן על הרעיון, לפחות באופן חלקי, כלפי אלה שבפניהם חושפים אותו. זאת, באמצעות כלים חוזיים ואחרים. משרדנו מספק פתרונות כאלה ללקוחותנו.

 

Simply-Smart.com